Lähetä meille viesti

    WebLog Finlandin kasvuhankkeen konseptointi ja kehitys

    Kilpailukykyä asiakastarpeeseen suunnitellulla ohjelmistolla

    Verkkologistiikka – WebLog Finland Oy – tarjoaa verkkokaupoille kokonaisvaltaisia varastointi- ja lähetyspalveluita ja on yksi Suomen nopeimmin kasvavista verkkokauppalogistiikan osaajista. Toteutimme WebLogin tarpeisiin räätälöidyn tilaustenhallintajärjestelmän.

    Projektin kohokohdat

    • Helppokäyttöinen sovellus varastotyöntekijöille tilaustenkäsittelyyn

    • Integraatiot eri järjestelmien välille siirtämään tilaustietoja

    • Kokonaisvaltainen suunnittelu ja toteutus ketteränä ohjelmistotoimituksena

    Verkkokauppalähetyksiä maailmalle integraatioiden avulla

    Verkkokauppojen voimakas kasvu kotimaassa sekä kansainvälistynyt kaupanteko ovat lisänneet myös WebLogin tilauskäsittelyjä vuosi vuodelta. Vaikka varaston nykyiset prosessit ovatkin hiottuja ja nopeita, on osa WebLogin kasvustrategiaa valmistautua yhä suurempien tilausmäärien käsittelyyn ja vähentää sekä virheiden että manuaalisen työn määrää.

    Loimme WebLogille oman keskitetyn tilaustenhallintajärjestelmän, joka integroidaan asiakkaiden verkkokauppoihin sekä Unifaunin toimituspalveluun. Järjestelmän ansiosta tilausten käsittely on mahdollisimman automatisoitua ja uusien työntekijöiden kouluttaminen mahdollisimman helppoa.

    Tässä ohjelmistoprojektissa toteutimme varsinaisen varastotyöntekijöille tarkoitetun sovelluksen sekä rajapinnat eri järjestelmiin ja kolmansien osapuolien palveluihin. Lisäksi pilottivaihetta varten luotiin oma WooCommerceen yhdistettävä lisäosa, jonka avulla uusi järjestelmä saatiin nopeasti käyttöön pienverkkokauppoihin ja sitä kautta yhä tarkempaan arviointiin ja testaukseen. Muita tulevia lisäosia varten luotiin myös oma dokumentaatiosivusto, joka avustaa kehittämään integraatiot myös muille verkkokauppa-alustoille.

    Sovellus sisäiseen käyttöön tehostamaan tuottavuutta

    Sovelluksen suunnittelun keskiössä oli WebLogin omien sisäisten prosessien kehittäminen sekä tulevien kasvumahdollisuuksien huomioiminen. Eri järjestelmäosien elinkaarisuunnitelmissa otettiin selville kriittisimmät tarpeet toimivaa pilottia varten.

    Projektiin investoitiin suuresti, joten oli tärkeää, että järjestelmällä tulee olemaan kestävä ja pitkä elinkaari. Teknisissä ratkaisuissa päädyttiin mahdollisimman modulaarisiin ratkaisuihin, jotta eri osuudet ovat helposti päivitettävissä tai jopa korvattavissa.

    Varsinainen käyttäjäsovellus oli luontevaa toteuttaa modernisti headless-toteutuksena, joka mahdollistaa sulavan ja nopean käyttöliittymän luomisen. Sovelluksen käytön sujuvuus on tärkeä osa käyttäjäkokemusta varastohenkilön toistomaisessa työnkuvassa.

    Helppokäytettävyys ja löydettävyys
    Sovelluksessa on pääosin keskitytty saapuvien tilausten luettelointiin ja käsittelyyn.

    Suuren palvelukokonaisuuden realistinen toimintasuunnitelma

    Puolivuotisen projektin askelmerkit suunniteltiin syksyllä 2020 ja toteutus keskittyi pääosin keväälle 2021.

    Laadimme WebLogin kanssa toteutuskelpoisen sovelluskonseptin, jonka yritys voi ottaa käyttöön toivomallaan kapasiteetilla. Uusi järjestelmä tuleekin korvaamaan nykyiset prosessit asteittain.

    Ketteryyttä ja joustavuutta yhteistyön pohjana

    WebLogin ja Bettan yhteistyö on kestänyt vuosia, joten WebLogin liiketoiminta oli meille hyvin tuttua jo ennen tätä projektia. Pitkän yhteistyön ansiosta osasimme projektin alussa hahmottaa konkreettisia tarpeita ja ominaisuuksia, jotka palvelevat niin asiakkaamme liiketoimintaa kuin sovelluksen tarpeita.

    Projektin alkuvaiheessa esimerkiksi todettiin oleelliseksi toteuttaa pilottia varten valmis lisäosa, jolla pienten verkkokauppojen keskuudessa suosittua WooCommercea alustanaan käyttävät verkkokaupat saatiin integroitua järjestelmään helposti. Loppuvaiheessa projektia taas tehtiin lisämuutoksia tilauskäsittelyyn, jotta niiden pikavalmistelu on mahdollista yhden painikkeen avulla.

    Ohjelmistoprojekti kokonaisuutena

    Järjestelmätoimittajana veimme projektin läpi kokonaisvaltaisesti. Teknisillä valinnoilla tarjottiin asiakkaan liiketoimintaa pikäkantoisesesti tukevia ratkaisuja.

    Pystymme toteuttamaan asiakkaan kanssa nopeasti ja kustannustehokkaasti täsmäratkaisuja. Tällaisten ketterien kehitystoimenpiteiden ansiosta olemme saaneet useita kumppanuuksia, joiden kanssa yhteistyö ja kehitystoimenpiteet ovat jatkuneet vuosia. Myös tämän projektin kohdalla tulemme tulevaisuudessa jatkamaan yhteistyötä WebLogin kanssa sekä jatkokehittämään järjestelmää.

    Ota yhteyttä ja kerro yrityksesi ohjelmistokehitystarpeista! Autamme mielellämme toteuttamaan liiketoimintaasi parhaiten tukevat ratkaisut.

    Projektin osa-alueet

    Palvelun tekninen määritys

    Projekti starttasi teknisestä määrityksestä ja alustavista teknologiavalinnoista. Määritysten avulla saatiin asiakkaalle vankka ymmärrys siitä, mitä projekti pitää sisällään.

    UI/UX-suunnittelu

    Suunnitelmat pohjattiin MVP-toteutukseen, ja niitä kehitettiin eteenpäin ketterästi projektin edetessä. Protot suunniteltiin suoraan selaimeen ja koodiin, jolloin saatiin nopealla aikataululla toimivia osajulkaisuja.

    Ohjelmistokehitys

    Järjestelmälle rakennettiin räätälöity backend (Laravel) sekä selainpohjainen asiakassovellus/frontend (Vue.js). Sovellus toteutettiin pilvipalveluun, josta sille voidaan skaalata tarpeen mukaan lisää resursseja.

    Integraatiot

    Toteutimme rajapinnat omaan järjestelmään sekä WooCommerce-verkkokauppoihin. Näille luotiin dokumentaatio.

    Lisäksi järjestelmään rakennettiin integraatio Unifaun Onlineen, josta saadaan tarvittavat asiakirjat tilausten toimituksia varten.

      Lähetä Klausille viesti

      Kerron mielelläni lisää juuri teille sopivista digiratkaisuista. Soita tai lähetä viesti.

      Klaus Mäkelä

      Klaus Mäkelä

      Partner, Digiratkaisut
      050 327 0701
      klaus@betta.fi

        Lähetä Klausille viesti