VSS Biopowerin
graafinen ilme

Millaisia mielikuvia kiertotalous, biokaasu tai nestemäiset maanparannusaineet herättävät? Jo pelkästään sana ”bio” nähdään yleisesti vihreänä, johon liittyy vihreä kierrätyssymboli.

VSS Biopower on Satakunnassa Säkylässä toimiva uusi biovoimayritys. Yritys onnistui saamaan lokakuussa 2017 hankerahoituksen, jonka ansiosta biovoimalan rakennus voitiin aloittaa. Visuaalisen ilmeen hahmottaminen oli tärkeässä roolissa jo rahoitusta kerätessä. Yhdistimmekin voimat jo keväällä 2017, jotta VSS Biopower saatiin myös näyttämään biovoimayritykseltä. Yrityksen toimitusjohtaja Jouni Virtanen antoi selkeät ohjeet.

– Vaikka perusajatuksena on, että tuotamme ympäristöystävällistä energiaa, emme halua, että yrityksemme ilme näyttää samalta kuin kaikki muut alan yritykset, eli korostetun vihreältä.

Kaikki alkoi logosuunnittelusta

Kuten tavallista, uuden aloittavan yrityksen visuaalisesta ilmeestä tärkein yksittäinen tekijä on logo. Näyttävä logo vahvistaa niin asiakkaiden, median, sijoittajien kuin oman henkilöstön uskoa yrityksen toimintaan.

Kuten Betta Digitalin normaaliin käytäntöön logosuunnittelussa kuuluu, toimitimme asiakkaallemme useita erilaisia raakaversioita logosta. Tarkoituksena oli hahmottaa asiakkaan mieltymyksiä erilaisiin fontti- ja värivalintoihin. Samalla myös hahmottelimme liikemerkistä monia versioita. Ideana oli tuoda ruskan värinen lehti, jonka liekkimäiset linjat viestittäisivät ympäristöystävällisestä energian tuotannosta. Logon suunnittelua helpotti yritykselle aiemmin toteutettu logo, jossa oli jo sama idea käytössä.

Kävimme toteuttamamme logoehdotukset asiakkaan kanssa läpi ja selvitimme heidän suosikkivaihtoehtonsa. Kuten tavallista, muutama vaihtoehto oli ylitse muiden ja niitä lähdettiin kehittämään eteenpäin. Pikkuhiljaa vaihtoehtoja muokkaamalla löydettiin oikeat palat, joista lopullinen logo muodostui.

Infograafi sekä graafisen ilmeen vahvistaminen

VSS Biopowerin kanssa toimittiin aikataulullisista syistä päinvastoin kuin yleisiin käytäntöihin kuului. Yritykselle ei toteutettu aluksi graafista ohjeistusta vaan kiireellisesti tarvittavien aineistojen mukaan toteutimme suoraan tilanteeseen suunnitellut materiaalit asiakkaalle. Pidimme tiimimme kesken huolen, että yrityksen ilme säilyy ja vahvistuu uusien aineistojen myötä.

Ensimmäinen nopea toimeksianto oli visualisoida yrityksen toiminta infograafiksi. Yritys toimitti raa’an piirroksen siitä, kuinka kiertotalous yrityksen kohdalla toimii. Infograafi on saanut paljon kehuja helposta luettavuudesta ja runsaasta informaatiomäärästä.

Infograafin jälkeen visualisoimme yrityksen strategian, käyntikortit sekä verkkosivuston, jonka ilmeessä hyödynsimme aiemmin toteutettuja elementtejä.