Vestellin kokonaisvaltainen
brändiuudistus

Mökin vessassa istuessa tai keittiössä tiskejä tiskatessa ei aina tule ajatelleeksi, kuinka suuri ekoteko on hankkia laadukkaat ja aidosti ympäristöystävälliset jätevesijärjestelmät oman kesäkeitaan pihapiiriin. Suomalainen Vestelli tarjoaa ekologisia ja tutkitusti toimivia jätevesiratkaisuja, jotka on kehitetty muun muassa omakotitaloihin ja mökkikäyttöön. Vestellin tuotteet huolehtivat, ettei pohjaveteen päädy tipan tippaa kotitalouden jätevettä.

Kovaa vauhtia kansainvälistyvä Vestelli tarvitsi uuden ilmeen, joka viestisi soljuvasti brändin ekologisista arvoista, luotettavuudesta ja raikkaudesta. Kumppaniksi valikoitui Betta Digital, ja siinä samalla, kun teimme brändiuudistusta, rakensimme Vestellille vielä uudet, toimivat verkkosivut.

Brändi erottuu arvoilla ja fiiliksellä

Lähivedet, ympäristöystävällisyys, mökkeily, veneily, perhe, helppous ja tekniikka. Näistä osista lähdimme hahmottelemaan Vestellille graafista ilmettä. Työ käsitti niin logon, värimaailman, fonttien, grafiikan kuin kuvamaailman suunnittelun ja toteutuksen.

Halusimme kuvien kautta viestiä jätevesiratkaisujen helppoudesta etenkin mökkiläisiä puhuttelevalla tavalla: Paras jätevesiratkaisu on huomaamaton – kesällä jää aikaa lomailuun ja mökillä oleiluun. Viesti puettiin kuviksi valitsemalla kuvamaailmaan otoksia iloisista ja eri ikäisistä ihmisistä, jotka nauttivat yhdessä mökkeilystä.

 

Fiiliksen ja arvojen lisäksi halusimme tuoda rohkeasti esille tuotteen ja tekniikan. Uskomme, että moni on kiinnostunut tuotteen tekniikasta ja siitä miten laite toimii. Tämän lisäksi halusimme näyttää, millainen harmaavesipuhdistaja on – joka kulmasta totta kai!

Nykyään lähes jokaisesta tuotteesta on saatavissa CAD-, eli tietokoneella tehty, malli. Harmaasta CAD-mallista saa pienellä vaivalla tyylikkään ja myyvän: malli viedään vaikka C4D:iin, Blenderiin tai 3Ds Maxiin, joissa tietokonemalli rikastetaan digitaalisesti pintamateriaaleilla ja valaistuksella. Kuvan elävyyttä saadaan lisättyä leikittelemällä syvyysterävyydellä sekä värivaloilla.

Verkkosivut – prototyypistä konversoivaksi tuotteeksi

Kun aloimme rakentamaan Vestellin uuden brändin mukaisia verkkosivuja, lähtökohtana oli tehdä responsiiviset verkkosivut täysin asiakkaan tarpeisiin räätälöitynä. Jo verkkosivun rakennetta suunnitellessa on tärkeää miettiä minne selaaja pyritään ohjaamaan, tunnistaa käyttäjäkunta ja tutkia tarkasti jo olemassa olevaa analytiikkaa. Tarkoituksen on selvittää selaajan käyttäytyminen ja kuinka hyvin tämä kulkee jo kohti haluttua lopputulosta, tilaamista tai yhteydenottoa.

Kun sivuston rakenne saatiin hahmoteltua, siirryttiin ulkoasusuunnitteluun. Vestellin ulkoasusuunnittelun linjat seurasivat vahvasti jo muotoiltua brändi-ilmettä. Sähköpostilla jaettavat PDF:t ja kuvatiedostot verkkosivujen ulkoasuista alkavat olemaan jo mennyttä maailmaa, joten toteutamme ulkoasut interaktiivisina prototyyppeinä. Sivustosta tehdyn kevyen prototyypin avulla Vestellillä pystyttiin katselemaan ja testaamaan ulkoasua tutussa selaimessa jo ennen, kuin riviäkään oli koodattu.

Ulkoasusuunnittelun ja protoyyppitestailun jälkeen oli aika siirtyä toteutukseen. Verkkosivujen alustaksi on järkevää valita julkaisujärjestelmä, jolla on paljon kehittäjiä. Näin varmistetaan, ettei tilaaja jää toimittajaloukkuun ja että saatavana on käyttötukea. Yleisesti suosittelemme asiakkaille julkaisujärjestelmäksi suosittua WordPress-alustaa, joka on oikein käytettynä hyvin notkea ja turvallinen valinta. Myös Vestellin tapauksessa julkaisujärjestelmäksi valikoitui WordPress. Varmistaaksemme yksilöllisen ulkoasun, emme käytä WordPressin valmisteemoja. Lisäksi minimoimme julkaisujärjestelmän lisäosien käytön.  Näin sivusto pysyy pidempään päivitettävänä.

”Sisältö on kuningas”

Tuosta Bill Gatesin lauseesta on jo yli 20 vuotta aikaa, mutta silti asia koetaan harmillisen usein uutena. Ilman laadukasta, kohderyhmää puhuttelevaa  sisältöä sivusto ei esimerkiksi kerää vierailijoita tai nouse hakukone-rankingeissa. Vestelli ymmärtää hyvän sisällön päälle, joten päätimme porukalla uusia verkkosivujen sisällön vastaamaan tämän päivän tarpeita. Sivustolle lisättiin ajankohtaisia tutkimustuloksia, grafiikkaa, videoita ja kuluttajaoppaita. Päivitimme myös infograafit, tutkimustulosten visualisoinnit ja osan videoista vastaamaan uutta raikasta ilmettä.

Laadukkaalla tuotteella, modernilla ilmeellä, toimivilla verkkoratkaisulla ja koukuttavalla sisällöllä rakennetaan laadukasta brändiä, jolla on hyvä lähteä kansainvälistymään.

Kaikkea hyvää kansainvälistymisen vesille!